(Media)wijs met de iPad

wordle mediawijsheid(Media)wijs omgaan met de iPad
In deze rubriek aandacht voor het (media)wijs omgaan met de iPad. Sinds de introductie van de iPad in onze klassen werden de docenten, ouders en leerlingen naast vele leuke verrassende zaken, ook met de nodige vragen en problemen geconfronteerd, zoals bijvoorbeeld:

  • Hoe voorkom je dat je de hele dag met dat apparaat zit: op school en thuis. Hoe zorg je voor evenwicht en verstandig gebruik en dat het geen “verslavende” trekken krijgt.
  • Hoe ga je om met de afleiding en de verleiding van games en social media; hoe zorg je ervoor dat je je kunt blijven concentreren en focussen op wat je moet doen.
  • Hoe ga je om met online pesten; het cyberpesten?

Het vraagt aandacht van schoolleiding, docenten, mentoren en ouders. Ook de leerlingen zelf hebben hierin de nodige eigen verantwoordelijkheid te leren.

Niet verbieden maar opvoeden
We huldigen op school het principe dat het verbieden (van smartphone en tablet) niet de oplossing is, maar (mediawijs) opvoeden en dat betekent vooral in gesprek blijven met de leerlingen over hun gebruik en activiteiten en de consequenties daarvan, als mentor, als docent en met lessen in onze vakken Nieuwe Media en Vitaal. Ook op onze school zijn docenten die liever alle mobiele devices uit de klas zouden willen verbannen, zodat daar de aandacht niet naar toe hoeft te gaan. Andere docenten zoeken juist naar onderwijskundige of didactische toepassingen van deze mogelijkheden.
Bij de introductie van de iPad wordt deze noodzaak steeds meer acuut. In de klas zul je het met interessante opdrachten en toepassingen, waarbij de iPad of de telefoon ingezet kan worden,  moeten winnen van het social mediagebruik van de leerlingen. In de iPadbijeenkomsten is dit regelmatig onderwerp van gesprek. Binnen onze scholing zullen we aandacht moeten schenken aan het onderwijskundig of didactisch gebruik van van bijv. social media en games of gamification.

Dit betekent overigens niet dat leerlingen overal en ten alle tijde hun smartphone (of iPad) in de les mogen gebruiken. We hebben hierover regels en afspraken.

Regels en afspraken
Er zijn natuurlijk ook regels te stellen, zoals in elke  sociale gemeenschap waarbij je mag vragen aan de deelnemers om je daar aan te houden om het gezellig en werkbaar te houden. Dat weten we; we vinden het logisch om rekening met andere te houden, fatsoen en respect te tonen. Als school hebben we ook deze regels op gesteld:

In de eerste activiteitenweek van het schooljaar is er een speciaal moment waarop leerlingen met elkaar in gesprek gaan over de voor- en nadelen van het gebruik van social media. Dit gebeurt aan de hand van een theatervoorstelling in de klas. Vervolgens wordt met elkaar een en ander doorgesproken en afspraken met elkaar gemaakt.

Tips en adviezen

In deze rubriek tips en verwijzingen naar hulp en advies. Bij het (media)wijs omgaan met de iPad.

Als kinderen thuis gebruik mogen maken van een computer, zijn er misschien al (huis)regels wanneer ze er gebruik van mogen maken. Bijvoorbeeld: maximaal 4 uur per dag en niet na 21:00 uur ‘s avonds. Bij de iPhone, iPod touch of iPad kun je soortgelijke regels afspreken, om te voorkomen dat er te weinig tijd overblijft voor huiswerk, sporten en buitenspelen met vriendjes. Je kunt het beste zelf bepalen of de tijd die kinderen doorbrengen met iOS-apps echt teveel is. En een goed gesprek voeren dat er meer op de wereld is dan virtuele contacten.

Reguleer (vanaf het begin) het iPad-gebruik. De leerlingen kunnen, zeker in het begin, uren met de iPad bezig zijn. Als u vanaf het 1e begin afspraken maakt is dat makkelijker dan dat u na en paar weken de boel moet terugdraaien.  Overigens geldt dit net zo goed voor het smartphone-gebruik.

Een paar mogelijke suggesties:

• De iPad niet mee naar bed (overigens net als de smartphone). Er zijn leerlingen die nog uren door “gamen”, of met social media bezig zijn, terwijl ze eigenlijk moeten slapen.
• Stel huiswerktijden in, daarna hebben ze de iPad niet echt nodig.
• Op “even” dagen mogen ze de iPad vrij gebruiken, op oneven dagen alleen tijdens de studietijd.
• Een dag zonder iPad is echt nog mogelijk….
• Spreek tijdens het maken van huiswerk, of leerwerk op de iPad af, dat na elk halfuur 10 minuten de iPad privé  gebruikt mag worden. Spreek ze er op aan dat huiswerk maken en leren nooit tegelijk kan met op social media of een game zitten; dat ondermijnt de concentratie en het vermogen te focussen op wat belangrijk is. Houd daar ook toezicht op en spreek uw kind er op aan. Dat pleit er voor huiswerk met de computer of iPad altijd in een gemeenschappelijke ruimte te laten doen.
• Toezicht, als uw netwerk geen bereik heeft tot op de kamer van uw kind kan dat juist een voordeel zijn. Wij adviseren internetgebruik altijd in de  directe omgeving van uzelf. Internet kent ook gevaren .
• Als u 2 keer achter elkaar op de grote knop drukt kunt u zien welke programma’s actief zijn geweest. Deze “geschiedenis” kan ook gewist worden.
• Vraag of je je kind mag volgen bij bijv. Twitter, of Facebook.
• “Berichten” (chat) op de iPad is populair. Vraag af en toe of je mag weten wat ze zoal naar elkaar sturen. Het wordt vaak oprecht gebruikt voor hulp bij huiswerk, maar er worden soms  ook vervelende berichten over elkaar gestuurd. Praat met je kind hierover. Het is een belangrijk aspect van het sociale leven geworden van uw kind. Besef dat het online leven van uw kind vaak net zo belangrijk is als het offline leven en niet meer twee verschillende levens zijn (zoals mogelijk voor u), maar twee (?) aspecten van één leven.
Kinderen realiseren zich vaak niet dat een bericht via de iPad meteen de hele klas doorgaat en niet beperkt blijft tot school.foto

Verwijzingen naar sites, of achtergrondmateriaal:

Ouderavonden
De school organiseert ook algemene ouderavonden die in het teken van mediawijsheid staan. In het voorjaar van 2015 is een ouderavond gehouden over Social Media In het najaar van 2013 was  er  een georganiseerd over socialmedia/mediafulness; in het voorjaar van 2014 een over (digitaal) pesten

Scholingsbijeenkomsten
Op school constateren we dat het gebruik van de iPad, en de smartphones ook veel vragen oproept bij m.n. collega’s. Werken we excessief (social) mediagebruik niet in de hand? Ook op enkele computereilanden wordt van ’s morgens vroeg tot laat in de middag gegamed door vaak een vaste groep leerlingen.
Op 10 juni hebben we onlangs twee workshops georganiseerd voor docenten rondom a) de kansen en risico’s van social media en b) de mogelijkheden van social media in de klas. Deze workshops werden gewaardeerd, zodat we eind oktober een studiedag rondom social media gaan organiseren.  Zo gauw er meer bekend is volgt informatie op deze site.

Mediawijze docenten
Zijn alle docenten wel zo mediawijs?  Sinds de invoering van de iPad valt het collega’s op dat meer docenten ’s avonds of ergens in het weekend een mail sturen en/of beantwoorden als voorheen. De drempel van computer en mailprogramma opstarten hielp de docenten om in de vrije tijd niet direct werkmail te versturen en te beantwoorden, maar nu bij het openen van je smartcover zie je dat een mail hebt en is het zo even gelezen en beantwoord. Docenten werken vaak ook nog ’s avonds, maar volgens collega’s is dit wel een aandachtspunt. Om deze reden hebben we sinds kort een mail-protocol.

3 reacties op (Media)wijs met de iPad

  1. Pingback: (Media)wijs omgaan met de iPad | iPad in de klas Dominicus College

  2. Je kunt ook de Ipads en smartphones volledig verbieden, op school en thuis. Dat klinkt hard maar er zijn ook kinderen die zelf geen Smartphone willen of nieuwe media gebruiken, jaja…echt! Deze groepen ouders en kinderen zijn sterk groeiende en ik vertegenwoordig deze groep in een discussie over Ipads in het onderwijs deze week in Amsterdam. Graag kom ik in contact met mensen over dit onderwerp via mijn website. http://www.blansjaar.com/ipads-in-education-is-dangerous/

  3. ipadindeklas zegt:

    dat is ook een optie, maar wat ons betreft een wereldvreemde. Dat je in bepaalde gevallen het gebruik van smartphones, of tablets verbiedt; thuis of op school lijkt ons begrijpelijk.Het is niet altijd wenselijk. En dat er mensen zijn die geen smartphone o.i.d. willen gebruiken zal vast voorkomen. Ik neem aan dat ze dat uit vrije wil doen en dat is wat anders dan wanneer je ze het gaat verbieden, zoals je voorstelt. Wij zien te veel positieve en verrijkende mogelijkheden en geloven dat er wijs mee omgaan zit in het gesprek er over. Net doen alsof het niet bestaat is voor ons geen optie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s