FAQ

Op deze pagina vind je antwoorden op vragen m.b.t. tot verschillende onderwerpen voor zowel leerlingen, ouders als docenten.

cover iBook iPadindekjlas-FAQInformatiefolder

iPad in de klas – Frequently Asked Questions.
Deze folder geeft antwoorden op veel gestelde vragen voor ouders bij aanvang van het eerste leerjaar met de iPad.
Klik op de afbeelding voor download.

x

x

x

AppleID

Vraag: hoe zit dat met de AppleID?
Antwoord: Voor de configuratie van je iPad en het downloaden van Apps is een AppleID nodig. Apple hanteert een ondergrens-leeftijd voor een AppleID van 13 jaar. Wanneer je nog geen 13 jaar bent, moet je daar rekening mee houden bij het invoeren van het geboortejaar.
De AppleID maak je aan in overleg met je ouders. We raden je zeer beslist aan een eigen AppleID te aan te maken en te gebruiken, omdat deze gekoppeld wordt aan het VPP-systeem op school waarmee we de apps aan je verstrekken. De AppleID wordt ook regelmatig tijdens de les gevraagd. Het is belangrijk dat je deze dan weet. De AppleID kun je aanmaken op https://appleid.apple.com/nl/ . Mocht je een iPad leasen of lenen dan is het belangrijk dat je voor de eerste schooldag een AppleID hebt en deze mee neemt naar de les. De AppleID is noodzakelijk om een vlekkeloze configuratie van de iPad op de eerste schooldag te garanderen.

Noteer de antwoorden op de beveiligingsvragen die je gesteld worden.

Vraag: ik ben de antwoorden op mijn beveiligingsvragen vergeten
Sommige leerlingen maken gebruik van een bestaande AppleID van ouders, of van hun eigen iPhone, of iPad. Wanneer je geen nieuwe Apps kunnen downloaden op je nieuwe iPad omdat je bij de eerste keer inloggen op de AppStore geen antwoord weet op de ooit ingestelde beveiligingsvragen, moet je contact opnemen met Apple Support: 0800 0201581. Zorg wel dat je je serienummer van je iPad bij de hand hebt. Serienummer vind je aan de achterkant van je iPad, of bij Instellingen > Algemeen > Info > serienummer.

Lees voor meer info hierover: http://support.apple.com/kb/HT6170?viewlocale=nl_NL

Vraag: Ik kan alleen een creditcard of cadeaubon aangeven bij activeren AppleID op mijn iPad
Antwoord: bij het in gebruik nemen van de iPad op school moet je ook apps downloaden. Hiervoor heb je je AppleID nodig. Als je voor de eerste keer aankopen doet in de AppStore, BookStore, of iTunesStore moet je je gegevens aanvullen en aangeven wat je betaalwijze is. Je moet GEEN aanvinken en geen creditcard of iTuneskaart inwisselen. Soms staat GEEN als mogelijkheid er niet bij en kun je je AppleID op dat moment niet gebruiken. Je lost dit op door de betaalwijze in je AppleID te wijzigen. Hoe doe je dat?
1. Download de meest recente versie van iTunes op je computer
2. Log in met je AppleID.
3. Pas je betaalwijze aan door GEEN aan te geven.
4. Vul de ontbrekende gegevens in (aanhef, postcode, plaats, telefoonnummer) en
5. Klik op Akkoord.
6. Ga naar je iPad en opnieuw naar de AppStore, kies een gratis app en download deze. Je zult zien dat het nu wel lukt.

Meer informatie: https://support.apple.com/nl-nl/HT201266

AppleTV

Vraag: hoe verbind ik mijn iPad met de AppleTV in het lokaal?
Antwoord: hiervoor is een handleiding gemaakt. De handleiding (voor iOS7 en iOS8) is hier te downloaden als epub3 en te openen in iBooks.

Apps

Vraag:  welke  apps worden gebruikt in  schooljaar 2015-2016.
Antwoord:
–  GoodNotes (aantekeningen, aantekeningenschrift, kladblok, pdf’s bewerken)
–  Pages (tekstverwerker)
–  Keynote (presentatieprogramma)
–  iBooks (ordenen van lesmateriaal: pdf’s, epub, iBook)
–  iTunes U (digitale studiewijzer)
–  Showbie (inleveren van werk, feedback krijgen op je werk)
–  Nearpod (interactief presenteren van lesmateriaal)
–  Book Creator (zelf interactieve boeken maken)  ComicBook! (strips maken)
–  socrative – student clicker
–  Zermelo (lesrooster)
–  Zoek mijn iPad
–  Schooltas (van ThiemeMeulenhof voor de boeken van fa/ne/la/gr/du)
–  Studiekit (van Noordhoff voor de boeken van ak)
–  eBook Pack (Malmberg voor de boeken van gs en na)
Over aantal van deze algemene apps krijgen de leerlingen in de eerste weken van het schooljaar uitleg in speciale “iPadlessen”. Deze “algemene” apps worden met de leerlingen gezamenlijk in de eerste lessen geïnstalleerd. Andere apps worden op verzoek van de vakdocent later in het jaar geïnstalleerd en toegelicht. Een aantal kosten geld, andere zijn gratis.

Bijvoorbeeld:
–  iMovie (lessen Nieuwe Media)
– Aivary  Photo-editor (fotobewerking)
– Instragram ( foto-effecten)
–  iTranslate (voor moderne talen)
–  Sketchbook Express (tekenen)
–  Frame Artist (foto’s presenteren)
–  Linoit (online prikbord)
– Mindmeister: mindmappen
– en mogelijk nog anderen.

Voor de docenten worden daarnaast de volgende apps  geadviseerd op hun iPad:
– Evernote (aantekeningen synchroniseren; gespreksverslag)
– Socrative teacher
– Maestro (Magister voor de iPad)

Vraag: moeten we zelf de Apps betalen?
Antwoord: we proberen zoveel als mogelijk te werken met gratis Apps, maar dat zal niet altijd lukken. De Apps die geld kosten worden door de school betaald en blijven ook eigendom van de school. De door de school verstrekte apps zijn niet je eigendom; ze worden je in bruikleen verstrekt via een bepaald programma. Wanneer bepaalde apps in een leerjaar niet meer gebruikt worden, worden ze teruggetrokken van je iPad. Ook bij het verlaten van de school worden de apps weer van je iPad verwijderd. We werken dus niet met iTuneskaarten.  Voor je privé-aankopen kun je natuurlijk gewoon een eigen iTunes-kaart aanschaffen.

Uitzondering: Bij de koop van een iPad na 1 september 2013 worden door Apple de volgende (koop-)apps gratis meegeleverd: Pages, Keynote, Numbers, iMovie. Garageband wordt gratis geleverd bij iPads van na 1 september 2014. Mocht je een iPad mee naar school nemen die gekocht is voor deze datum, dan moet je zelf deze door de school verplicht gestelde apps aanschaffen en betalen.

Vraag: moeten we een agenda aanschaffen?
Antwoord: Nee. We werken met de Agenda-app van de iPad. In de eerste week krijg je instructie hoe deze te gebruiken is als schoolagenda. Daarnaast noteren de docenten het huiswerk in Magister. Magister is op de iPad te gebruiken.

iPad

Vraag: Moet je een iPad via de school kopen in schooljaar 2016-2017?
Antwoord: Nee,  dat hoeft niet. De school biedt de mogelijkheid om een iPad Air 2 te lenen, op afbetaling te kopen, of te kopen. Elke optie heeft zijn eigen voorwaarden.

Je bent vrij de iPad Air 2 overal te kopen. Wanneer je de iPad Air 2 koopt via onze Xando-webshop heb je recht op de  de onderwijskorting die Xando geeft. De school adviseert de 32 GB-variant. De prijs ligt (incl. onderwijskorting)  op € 413,- (32Gb). Dit is exclusief een beschermhoes. Hiervoor kun je tegen de zomervakantie op deze speciale webshop terecht van XANDO.  Je kunt daar zelf je model, specificaties en assecoires aangeven. Natuurlijk ben je vrij de iPad Air Pro aan te schaffen. Het afsluiten van een verzekering is optioneel en voor eigen risico.
Wanneer je een iPad Air 2 op afbetaling koopt betaal je gedurende 36 maanden een vast bedrag van ca.  € 14 ,- (iPad Air 2, 32 GB). Hierin zit de onderwijskorting in en de door ons geadviseerde beschermhoes.  De verzekering tegen schade en diefstal is voor eigen rekening en risico. Realiseert u zich wel dat wanneer een iPad op afbetaling onverhoopt niet meer te repareren is, de afbetaling van deze – niet meer te gebruiken iPad – wel gewoon doorloopt.
Wanneer je de iPad Air 2 (32Gb) leent krijg je hierbij de door ons geadviseerde beschermhoes. De iPad mag niet mee naar huis en moet op het einde van de dag bij de mediatheekmedewerker ingeleverd worden.

Zie voor een overzicht van de mogelijkheden het overzicht .

overzicht-ipad-aanbod-2016-1017-september

Je kunt ook je eigen iPad gebruiken die je al hebt, maar dat is op eigen risico. De ondergrens is de iPad Air 16Gb. Oudere iPads voldoen mogelijk niet meer aan de eisen die in de les gesteld worden. De iPad-mini is  niet geschikt, omdat de iPadmethoden van de uitgevers hierop waarschijnlijk niet voldoende tot hun recht komen en deze iPad  ook minder goed bestand is tegen het veelvuldig schoolgebruik. Ook is de kans aanwezig dat door het kleine scherm het veelvuldig gebruik ergonomische problemen gaat opleveren.

Realiseer je wel dat de iPad een persoonlijk apparaat is. De ‘gezins-iPad’ , die met anderen gedeeld moet worden, meegeven tijdens de schooluren is geen optie.
Een ander tablet dan de iPad is voor ons onderwijsaanbod niet mogelijk.

Vraag: Geeft de school korting op de aanschaf van de iPad?
Antwoord: Nee, de school geeft geen korting op de aanschaf van een iPad in het eerste leerjaar. Er is alleen een onderwijskorting van Apple wanneer je bij Xando koopt.

Vraag: waar moet ik op letten, als ik via de webshop koop?
Antwoord: in een brief aan u gericht [vlak voor de zomervakantie] , hebt u een inlogcode gekregen om op de webshop te komen. Vervolgens hebt u drie keuzes: lenen, kopen op afbetaling , of kopen.   In geval van kopen op afbetaling, of lenen vult u de gevraagde gegevens in op het formulier, zodat wij weten welke optie u kiest. In het geval van koop doorloopt u de gehele bestelprocedure door tot en met de betaling. Hierbij hebt u het leerlingnummer nodig van uw zoon, of dochter dat u is toegestuurd.  Geef bij de betaling als (aflever)adres uw eigen adres op i.v.m. de garantie. Als de iPad wordt gekocht hebt u de mogelijkheid om aan te geven of u de iPad direct thuis geleverd wilt hebben, of op school bij aanvang van het nieuwe schooljaar. Wanneer u de iPad leent of op afbetaling koopt dan wordt de iPad echter afgeleverd op school, zodat wij gezamenlijk de iPad configureren en inrichten voor het gebruik op school.

Houdt er rekening mee dat bij koop tot aan de start van het schooljaar geen ondersteuning wordt gegeven op de configuratie, inrichting en gebruik van de iPad. Hiervoor verwijzen wij naar de supportpagina op de Xando-site en de Xando-winkel in Nijmegen.

Vraag: welk hoesje is geschikt voor de iPad?
Antwoord: wij adviseren de Otterbox UnlimitEd. Deze hoes beschermt de iPad bij dagelijks gebruik in de klas en helpt valschade te voorkomen. De verzekeraar geeft zelfs korting op de premie bij gebruik van deze hoes. Onze ervaring is inmiddels dat veel andere hoesjes niet bestand zijn tegen het veelvuldig schoolgebruik. Je zult er rekening mee moeten houden dat een hoesje mogelijk na verloop van tijd vervangen moet worden. Geen enkel hoesje gaat een hele schoolperiode mee. Een en ander hangt ook samen met de wijze van gebruik. Mocht een hoesje in de loop van het gebruik van de iPad niet meer voldoen zult u zelf een nieuw hoesje moeten aanschaffen.
De iPads die in de afbetalings-constructie aan u versterkt zijn, worden geleverd met deze door ons geadviseerde hoes.

Vraag: wordt de iPad op mijn thuisadres afgeleverd.
Antwoord: Alleen als u koopt hebt u de mogelijkheid de iPad op het thuisadres te laten afleveren.  In geval van kopen op afbetaling of huur wordt de iPad op school afgeleverd. Tijdens de eerste lesdag zullen we gezamenlijk de iPad configureren en inrichten en krijg je instructie hoe hier mee om te gaan. Wel moet u  bij de bestelling op de webshop uw eigen adres invoeren i.v.m. de garantie.

Houdt er rekening mee dat bij koop tot aan de start van het schooljaar geen ondersteuning wordt gegeven op de configuratie, inrichting en gebruik van de iPad. Hiervoor verwijzen wij naar de supportpagina op de Xando-site en de Xando-winkel in Nijmegen.

Vraag: Hoe configureer ik een iPad?
Antwoord: Download hier een een configuratiehandleiding. Dit is van belang voor de iPads die gekocht worden en voor de zomervakantie worden afgeleverd op het thuisadres.

Vraag: ik moet mijn serienummer van mijn gekochte iPad aan school doorgeven. Waarom is dat?
Antwoord: we verstrekken de voor de school noodzakelijke apps gratis aan de leerlingen. Om zo optimaal mogelijk van deze apps gebruik te maken willen we deze apps kunnen terugtrekken van de iPad van een leerling zo gauw deze de school verlaat, of een vak niet meer volgt. Sommige apps hoeven ook maar tijdelijk op een iPad te staan. Om dit mogelijk te maken kopen we de apps in grote hoeveelheden in en zetten wij deze automatisch en op afstand op de iPad van de leerling. Hiervoor maken we gebruik van VPP (Volume Purchase Program van Apple) en een MDM (Mobile Device Managment). Om de iPad van de leerling te kunnen benaderen is het serienummer nodig gekoppeld aan het leerlingnummer. Wij maken uitsluitend gebruik hiervan om de schoolapps te kunnen uitleveren en terug te trekken. De privacy is bij ons gewaarborgd.
Wat kunnen we zien: technische gegevens van de iPad, zoals serienummer, type iPad, naam van de iPad, geïnstalleerde apps, locatie van de iPad.
Wat kunnen we niet zien: E-Mail, de kalender en contacten, iMessage berichten, geschiedenis van de Safari browser, FaceTime geschiedenis, persoonlijke herinneringen of notities of foto’s. Wij willen graag benadrukken dat het voor medewerkers van het Dominicus College, noch voor medewerkers van ZuluDesk, niet mogelijk is om persoonlijke informatie te zien. Zoals hierboven is beschreven is het niet mogelijk om bijvoorbeeld foto’s, e-mails, berichten of in anders apps die op de iPad van de leerlingen staat te kijken. Voor meer informatie lees hier.

Vraag: welke afspraken zijn er met de leerlingen gemaakt over het gebruik van de iPad?
Antwoord:

– De iPad heb je altijd bij je
– Je zorgt ervoor dat de iPad elke dag weer volledig opgeladen is
– Aan het begin van de les is je iPad uit en in je tas
– De docent bepaalt tijdens de les of de iPad gebruikt mag worden en op welke wijze
– De iPad ligt plat op tafel tijdens gebruik in de lessen tenzij de docent toestemming geeft om deze rechtop te gebruiken
– Je zorgt dat je alle Apps er op hebt staan die verplicht zijn
– Je bent verplicht om een beveiligingscode in te stellen
– Je gaat zorgvuldig om met je iPad
– Je komt niet aan de iPad van een medeleerling(e) zonder zijn/ haar toestemming
– Het filmen en/of fotograferen met de iPad is alleen toegestaan met toestemming van de docent
– Het geluid op de iPad staat uit, tenzij de docent anders beslist
– Je zorgt ervoor dat je altijd oortjes bij je hebt
– Als je eerder klaar bent in de les met werk dat opgegeven is worden er alleen spelletjes en / of social media gebruikt als de docent daar toestemming voor geeft
– Aan het eind van de les gaat de iPad uit en stop je deze in je tas, je loopt niet met je iPad in de hand door de gangen.

Vraag: Wat moet ik doen als mijn iPad(geheugen) vol is?
Antwoord: dan moet je eventueel Apps verwijderen.  Stelregel is dat schoolgebruik voor privé-gebruik gaat.  Je kunt bij Instellingen > Algemeen  > Gebruik > bij Opslag zien welke Apps er op de iPad staan en hoeveel ruimte zij in gebruik nemen. Per App kun je zien wat het aandeel ‘documenten/gegevens’ is.
Sla je foto’s en video’s die je maakt (bijv. tijdens de lessen Nieuwe Media) na enige tijd extern op, zodat je weer ruimte uitspaart.

Vraag: Hoe maak je een reservekopie (back-up) van je iPad
Antwoord: het kan gebeuren dat je je  Apps en al de daar aan verbonden  accounts, instellingen, foto’s en documenten (gekoppeld aan Apps) graag wilt overzetten naar een andere iPad. Misschien heb je een nieuwe iPad aangeschaft of van je verzekering gekregen; misschien heb je tijdelijk een leen-iPad omdat je iPad gerepareerd wordt.

Ga naar Instellingen > iCloud > Opslag en reservekopie >  activeer iCloud-reservekopie > > Maak reservekopie.  Dit kan enige tijd duren afhankelijk van de hoeveelheid informatie.
Via ‘Beheer opslag’ en het selecteren van je back-up krijg je een overzicht van wat is opgeslagen. Hier kun je ook aanpassingen aan je back-upwensen aanbrengen.
Na de configuratie van je  nieuwe iPad en het activeren van iCloud kun je de reservekopie terugzetten. Dit kan enige tijd duren afhankelijk van de hoeveelheid informatie.
Meer informatie over het maken en terugzetten van een reservekopie en de items die wel of juist niet worden opgeslagen is na te lezen op de website van Apple  > support. We raden je aan deze website te raadplegen.

Mocht je gratis opslag verbruikt zijn, dan kun je via Beheer opslag aangeven waarvan je een kopie wilt. Misschien is het niet nodig van alles op je iPad een back-up te hebben.
Meer informatie: http://support.apple.com/kb/HT4847?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Vraag: Hoe beheer en beperk je de opslag van je reservekopie op iCloud?
Antwoord: Iedereen heeft 5Gb ruimte om een reservekopie in iCloud op te slaan. Als je op een gegeven moment meer ruimte nodig hebt kun je bijkopen. Voor € 0,99 /maand kun je 20Gb opslagruimte kopen (Instellingen > Algemeen > Gebruik > iCloud > Beheer opslag > Wijzig opslagabonnement).
Je kunt ook de reservekopie aanpassen en aangeven wat wel of niet opgenomen moet worden in de reservekopie. Selecteeerr hiervoor je backup (Instellingen > Algemeen > Gebruik > iCloud > Beheer opslag > Backups > Reservekopie-opties > selecteeer welke apps wel of niet opgenomen moeten worden in de reservekopie.
Een goede optie is om de ‘fotobibliotheek’ niet mee te nemen. Leerlingen hebben de neiging om nogal wat foto’s op te slaan op hun iPad.

TIP: In iBooks staan meestal boeken voor school. Om het aandeel van iBooks wat te beperken is het een idee om uit de BookStore gedownloade boeken, die niet meer gelezen worden, te verwijderen. Het uit de BookStore aangeschafte iBook wordt nog steeds bewaard op de achtergrond en is elk moment weer (gratis) te downloaden op het moment dat je het wilt lezen. Het ‘verwijderde’ iBook neemt op deze wijze geen concrete opslagruimte in beslag.

Meer info: Backups maken van iPhone en iPad, de ultieme gids
http://www.iculture.nl/gids/backups-maken-iphone-ipad-handleiding/

Vraag: mijn iPad is geblokkeerd na foute of vergeten toegangscode; hoe los ik dat op?

 Antwoord: De meeste iOS gebruikers zullen zijn of haar  iPad  beveiligen met een toegangscode. Helaas kan het gebeuren dat iemand de toegangscode is vergeten. Dit resulteert vaak in een geblokkeerde iPhone of iPad.In de meeste gevallen moet je enkele minuten wachten na het te vaak verkeerd invullen van de toegangscode. Wanneer het iDevice geblokkeerd blijft kun je dit op verschillende manieren oplossen en de blokkering opheffen.
https://www.appletips.nl/geblokkeerd-toegangscode-vergeten/

Vraag: hoe kan ik synchroniseren tussen verschillende apparaten met  iCloud
Antwoord: Laptop, tablet en smartphone: we gebruiken tegenwoordig allerlei apparaten dwars door elkaar heen. Het is dan wel zo handig als elk apparaat onze belangrijke gegevens bevat en dat deze ook automatisch synchroon gehouden worden. Dat kan door iCloud van Apple te gebruiken – óók voor Windows! Meer info.

Vraag: werken we nu ook nog met boeken?
Antwoord: Over het algemeen zal het een mix zijn van boeken en iPadlicenties. Enkele secties werken volledig digitaal; andere secties geven de voorkeur aan een papieren tekstboek en/of werkboek.

Vraag: Help: mijn iPad gaat geen zes jaar mee. Ik heb een nieuwe nodig.
Hoewel we het (nog) niet zeker weten gaat de gemiddelde iPad waarschijnlijk geen 6 schooljaren mee. Sommige leerlingen krijgen na 3 jaar problemen met het gebruik van de iPad, andere mogelijk na 4 of 5 jaar. Het zal er ook van af hangen hoe je er in de afgelopen jaren mee bent omgegaan en of je de iPad ook regelmatig opschoont.

De levensduur van je iPad beïnvloeden:

  • Ga er voorzichtig mee om en houdt de regels aan die we ooit in het eerste leerjaar hebben afgesproken.
  • Gebruik de door de school geadviseerde hoes om de kans op beschadigingen te verkleinen
  • Reinig de glasplaat regelmatig
  • Berg de iPad in je tas goed op, zodat deze niet beschadigt.
  • Wees voorzichtig tijdens het gebruik van de iPad mn. in de gang en de pauze, zodat er geen krassen, deuken en andere beschadigingen op treden.
  • Repareer op tijd (en blijf bijvoorbeeld niet te lang met een kapotte glasplaat lopen).
  • Trek niet aan de oortelefoon om deze te verwijderen.
  • Schoon je iPad op: verwijder apps die je lange tijd niet hebt gebruikt (Je kunt ze altijd weer herinstalleren); verwijder foto’s en films van je filmrol en sla ze eventueel op op je harde schijf van je computer. Zo blijft er voldoende ruimte om je iPad te laten werken.
  • Installeeer de nieuwe updates van je besturingssysteem iOS.

NB. Door goed om te gaan met je iPad krijg je bij gebruik van de inruilservice een hoger bedrag terug. Check de inruilservice.

Een nieuwe iPad?
Vroeg of laat kom je misschien voor de keus te staan om een nieuwe iPad aan te schaffen  om zo optimaal en effectief mogelijk met de lessen mee te kunnen doen.

Heb je de vorige iPad gekocht?  Dan bepaal je zelf of je iPad aan vervanging toe is. Bij inruilservicede aanschaf van een nieuwe iPad krijg je opnieuw 10% onderwijskorting en kun je rekening houden met de inruilservice van Xando. Je iPad kun je aan het einde van je schoolcarrière inruilen bij Xando tegen een aantrekkelijk bedrag (afhankelijk van de staat van het apparaat). Ga je inruilbedrag na op de inruilservice van Xando.
Je mag ook terug vallen op de bruikleen-optie, waarbij op school gebruik gemaakt wordt van een iPad van school, die op het einde van iedere schooldag weer ingeleverd moet worden.

Heb je de vorige iPad geleaset?  Dan kun je aan het eind van het 3-jarige leasecontract besluiten om de leaseconstructie voort te zetten en de oude iPad in te ruilen voor een nieuw type (per augustus 2015 de iPad Air wifi 32 Gb).  In dat geval wordt een nieuw leasecontract opgesteld tegen het dan geldende maandelijkse tarief van € 18,75 (inclusief verzekering en reparatieservice). Indien de iPad niet meer werkt en er wordt besloten geen nieuwe meer te leasen, kun je gebruik maken van de bruikleen-optie waarbij de iPad na elke schooldag weer ingeleverd moet worden.

Printen
Printen met de iPad is omslachtig.  Het is wel goed mogelijk met een printer die Airprint ondersteunt. Bekijk hiervoor de handleiding bij je printer. Verder zijn er diverse apps op de markt, die enigzins omslachtig het mogelijk maken te printen vanaf de iPad. Kijk hiervoor op je de merknaam van je printer in de appstore.

Printen op school kan door het bestand wat je wilt printen te mailen naar mobielprinten@dominicuscollege.nl. Je kunt je bestand dan op elke Canonprinter uitprinten na het inloggen met je inlogcode. Voorwaarde is wel dat je je eenmalig hebt aangemeld bij de printers met je e-mailadres. Een handleiding hiervoor vind je hier.

Reparatie

Vraag: Mijn koop-iPad is kapot. Wat nu?
Antwoord: Wanneer u een iPad heeft gekocht via Xando en de iPad kapot is en gerepareerd moet worden kan dat via de Xando-winkel in Nijmegen lopen. Je hebt hierbij altijd de aankoopnota nodig van de iPad. Xando zal alles in het werk stellen om naar tevredenheid de iPad te repareren en eventueel garantie te claimen voor vervanging.

Zorg dat er geen toegangscode aan staat en zet de optie “Zoek mijn iPad” uit.
Maak altijd een reservekopie van je iPad.

Ondertussen kan een leen-iPad aangevraagd worden op school. Via het volgende formulier. Lees de voorwaarden waaronder een leen-iPad geleend kan worden wel goed door.

Vraag: Mijn lease-iPad is kapot. Wat nu?
Antwoord: Let op: dit geld alleen voor de lease-iPads vanaf schooljaar 2013-2014. Voor de lease (huurkoop)-iPad uit 2012-2013 hebt u zelf een verzekering afgesloten waar u gebruik van kunt maken. U maakt dan gebruik van de mogelijkheid die beschreven staat bij de “koop-iPads”.

Je brengt de iPad naar school – bij voorkeur in de oorspronkelijke verpakking (zonder hoes, netvoeding en kabel) – en levert deze af bij de iPad-coördinator Joost de Laat. Belangrijk is dat er geen toegangscode aan staat en de optie “Zoek mijn iPad” uit staat. Maak altijd een reservekopie van je iPad.

De school zorgt er voor dat de iPad  wordt gerepareerd, of vernieuwd. Wanneer er geen verwijtbare schade wordt geconstateerd zijn de kosten voor de school. Via de mail wordt u op de hoogte gehouden van de status van de reparatie, of vervanging.

Ondertussen kan een leen-iPad aangevraagd worden op school. Via het volgende formulier. Lees de voorwaarden waaronder een leen-iPad geleend kan worden wel goed door.

 Vraag: Mijn iPad op afbetaling uit 2016-2017 is kapot. Wat nu?
Antwoord: U hebt zelf de mogelijkheid gehad om een verzekering, of AppleCare aan te schaffen voor de iPad. Richt u in dat geval tot de verzekering of Xando-winkel. Hiervoor geldt de zelfde procedure als voor een koop-iPad.

Technische problemen

Vraag: ik heb (technische)  problemen met met iPad. Bij wie moet ik zijn?
Antwoord: mocht dit probleem alleen op school optreden en thuis werkt alles goed, dan contact opnemen met systeembeheer van school.
Werkt het en thuis en op school niet goed, of is er een duidelijke storing, of gebrek dan contact opnemen met
XANDO Helpdesk, 038 – 425 40 60, of de XANDO-winkel in Nijmegen (Molenstraat)
– Apple. Het telefoonnummer is:  0900 7777 703.
Meer info:  http://support.apple.com/kb/HE57?viewlocale=nl_NL.
Zorg bij het gesprek wel ervoor dat je over de factuurgegevens en  serienummer beschikt.

Verzekering

Vraag: bij wie sluit je de verzekering af?
Antwoord: dat kan bij verschillende maatschappijen. Wij adviseren  http://www.verzekerjeapple.nl. Dit geldt alleen voor de koop iPad in 2013-2014. De iPads die in 2013-2014,  2014-2015 en 2015-2016 zijn aangeschaft met een huurkoopovereenkomst zijn verzekerd.

Vraag: Wij hebben de iPad via een huurkoopovereenkomst uit 2012-2013 gekregen. Is het voor de verzekering geen probleem dat wij als niet eigenaar de verzekering afsluiten?
Antwoord: Voor de verzekeraar is het geen probleem dat de ouder de verzekering afsluit ondanks dat het formele eigendom bij de school ligt. Het enige waar de verzekeringsmaatschappij op let, is dat de iPad niet dubbel verzekerd is.

Vraag: Hoe gaat dat met het afhandelen van verlies of schade?
Antwoord: Als er verlies of schade optreedt, meldt u dat bij de verzekeringsmaatschappij; de verzekerde (de ouders in deze) krijgen in dat geval een nieuwe iPad geleverd zonder tussenkomst van de school.

Vraag: De verzekering van de iPad dekt niet diefstal binnen de school. Wie doet wat in die situatie?
Antwoord: Als de leerling niets te verwijten is, draagt de school (nadat de leerling aangifte heeft gedaan) zorg voor een vervangende iPad.

Vraag: moet ik de verzekering opnieuw afsluiten nadat ik een iPad als vervanging heb gekregen na een schadegeval?
Antwoord: ja, u moet uw verzekering opnieuw afsluiten. De verzekering is aan het apparaat gekoppeld en niet aan de persoon. Raadpleeg de verzekeringsvoorwaarden.

3 reacties op FAQ

  1. Pingback: Cijfers inzien via Meta | iPad in de klas Dominicus College

  2. Pingback: iPadbijeenkomst nieuwe docenten | iPad in de klas Dominicus College

  3. Beste collega’s,

    Op de RSG Tromp Meesters te Steenwijk gaan wij binnenkort beginnen met de pilot iDOC = iPad Docenten Ontwikkel Club.
    Eén van de taken van deze groep (bestaande uit de “ICT-trekkers” per vaksectie, ruim 20 personen in totaal) is te bekijken of we het volgende schooljaar (2014-2015) in alle of een aantal brugklassen van onze middelbare school goed en verantwoord kunnen gaan werken met de welbekende iPads (zowel de leerlingen als de docenten).
    In eerste instantie willen we de betreffende docenten dit schooljaar twee cursussen geven:
    1. het gebruik van de iPad en
    2. het gebruik van de iPad in het voortgezet onderwijs
    Kunt u mij ook vertellen bij welke instantie(s) we dergelijke cursussen kunnen krijgen/regelen?
    Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoord.
    Vr. groet,
    Adriaan Postma

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s