Zitten we op de goede weg?

Door de opkomst van internet, cloud computing en social media staan we meer dan ooit in verbinding met elkaar en met de wereld. Steeds meer mensen hebben via een eigen device toegang tot kennis en informatie waar en wanneer ze maar willen. Dit verandert de sociale structuur van onze samenleving en heeft een enorme impact op maatschappelijke processen, de arbeidsmarkt en het onderwijs, van het PO tot de Universitaire wereld. Om daarbij aan te sluiten en de nieuwe mogelijkheden die dat voor ons onderwijs biedt maximaal te benutten, heeft het Dominicus College in 2012 de iPad in de klas ingevoerd, het Wifi-netwerk ge-update en AppleTV in alle lokalen geïnstalleerd. Daarmee zijn nieuwe mogelijkheden gecreëerd om ons onderwijs (nog) aantrekkelijker en uitdagender te maken.

voorkant oecdAf en toe vragen ook collega’s zich af of we op de goede weg zitten. Zeker na het OECD-rapport “Students, computers and learning” in september 2015 concludeert men – vooral in de kranten – dat ICT geen bijdrage levert aan (leer)opbrengsten in het onderwijs. Het is koren op de molen van de sceptici en tegenstanders van de inzet van technologie in het onderwijs.

Als je het rapport leest, is dat kort door de bocht. Ten eerste dateert het onderzoek over de periode 2009-2012 , dus voor de opkomst van de tablets in het onderwijs en de grotere aandacht voor goed begeleidde inzet van ICT in het onderwijs. Het aantal prestatie-indicatoren was beperkt en de rol van de docent bij de inzet van ICT was buiten beschouwing gelaten.
Met enige regelmaat rept het rapport juist van de noodzaak om docenten te scholen in de juiste inzet van de onontbeerlijke technologische voortuitgang en doet het rapport een beroep op de verantwoordelijkheid van docenten en schoolleiders om de ICT-middelen en mogelijkheden didactisch juist in te zetten. Benadrukt blijft dat docenten belangrijker zijn dan computers en dat de rol van de docenten bij de inzet van ICT onverminderd groot is.

“School systems need to find more effective ways to integrate | technology into teaching and learning to provide educators with learning environments that support 21st century pedagogies and provide children with the 21st century skills they need to succeed in tomorrow’s world,” said Andreas Schleicher, OECD Director for Education and Skills. “Technology is the only way to dramatically expand access to knowledge. To deliver on the promises technology holds, countries need to invest more effectively and ensure that teachers are at the forefront of designing and implementing this change.”

Bron: http://www.oecd.org/education/new-approach-needed-to-deliver-on-technologys-potential-in-schools.htm

Het is het Dominicus College van het begin af aan duidelijk geweest dat het zondermeer invoeren van de iPad in het onderwijs niet gaat werken en dat zowel leerlingen als docenten moeten leren de iPad en ICT in het algemeen op een zinvolle manier in te zetten in het hedendaagse onderwijs. Scholing en ondersteuning zijn hierbij van groot belang, zodat de docent de verantwoordelijkheid neemt, die hij heeft.

Het volledige rapport is te lezen op: http://www.oecd.org/education/students-computers-and-learning-9789264239555-en.htm

Klik op de afbeelding hierboven om rapport als pdf te downloaden.

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in beleid, onderwijs, Uncategorized, visie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s