Schilderen met de iPad (2)

foto-6door: Mirjam Jentjens (docent BKV)

In de 1e klassen gymnasium zijn we gestart met de digitale techniek schilderen op de iPad. De keuze is gevallen op de app Sketch Book Pro. Ze hebben in groepjes gewerkt aan technische onderzoekjes binnen Sketch Book Pro. In elk groepje werd een technisch aspect van het digitale schilderen onderzocht. Bijvoorbeeld, hoe je kleurovergangen kunt maken; hoe je in lagen werkt en wat de voordelen daarvan zijn, of hoe je glas tekent in deze app en hoe je texturen maakt. Per groepje wordt dit onderzoekje gepresenteerd waarbij ze een zelf-gemaakt laten zien op het digitale bord. Daarbij zoeken ze naar een bruikbare ‘how-to/tutorial’ die deze techniek aanvult.
Een van de groepjes had een bruikbaar eigengemaakt filmpje vertoond. Bijvoorbeeld hoe je overgangen maakt en dus ruimtesuggestie teweeg brengt. Met echte verf werk je ook met verschillende lagen over elkaar en kleurmengingen. Het voordeel van deze app is dat je delen weg kunt gummen. Nog een voordeel is dat je in digitale lagen kunt werken, zodat je achtergrond en voorgrond apart kunt bewerken. Nog een voordeel is dat je kunt inzoomen.

Het doel is om een echt digitaal eindwerk te creëren. Dus niet om traditionele materialen na te bootsen. Daarom kijken we naar de kunstenaar David Hockney die na een lange schildercarriëre, op 70 jarige leeftijd de iPad ontdekte en een flinke collectie iPadschilderijen heeft geproduceerd. Wat opvallend is is dat het kleurgebruik anders is dan bij verf; het worden digitale kleuren: helder, andere kleurtonen, andere gelaagde werkingen in vergelijking tot verf.

Na de presentaties over de techniek hebben we aan de hand van verse bloemen in vaasjes op de tafels met deze technieken geoefend. In de uiteindelijke opdracht maken ze met hun iPad foto’s van achtergronden: deze moeten een interessante compositie hebben en verschillende materialen als steen, hout, gras,  enz. moeten zichtbaar zijn op deze foto’s. Deze schilderen ze na en ze proberen de structuur en textuur goed te benaderen. In deze achtergrond moeten een of meerdere bloemen een rol spelen. Ze hoeven niet per se in een vaas te staan, mogen ook ergens groeien of liggen. Ze mogen de verse bloemen naschilderen of foto’s van bloemen van internet gebruiken.
We maken bij deze opdracht afspraken over het gebruik van de tools want sommige zijn erg nep. Het blijft natuurlijk schilderen en het moet ook schilderachtig blijven. Binnenkort verschijnen de eindresultaten op de site van de school.

Lees ook een eerdere aflevering van “Schilderen met de iPad”.

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in Apps, lesvoorbeeld en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s