Een iPadgeneratie?

iPadleerlingenOnlangs heb ik tijdens een lunchbijeenkomst op Universiteitsbibliotheek van de Radboud Uiniversiteit Nijmegen een lezing gegeven over ons iPadproject voor medewerkers van de UB. Een vraag die tijdens deze lezing centraal stond, was: hoe de UB (en misschien wel breder de Universiteit) zich kon voorbereiden op leerlingen die 6 jaar intensief met de iPad op hun middelbare school aan de slag zijn geweest en misschien wel een hele ontwikkeling doormaken in inzet en gebruik van mobiele technologie. Vormen wij nu niet een iPadgeneratie die over 4 jaar met bepaalde wensen en verwachtingen m.b.t. onderwijs en mobiele technologie de universiteit binnen stappen. Wat zouden die wensen en verwachtingen zijn? Hoe ziet die iPad-generatie er uit? Wat moet de universiteit nu al doen om daar klaar voor te zijn..

Terwijl ik door de UB liep naar de lezingzaal viel het mij op dat in de enorme stilteruimte het vergeven was van papier en vrijwel geen laptop, of tablet te zien was. En dan nog: de student van nu sleept ongetwijfeld zijn laptop in z’n rugzak mee en gebruikt deze, maar is beslist niet dezelfde student als de student die over 6 jaar na 6 jaar lang 24/7 onderwijs genoten te hebben met een tablet, de universiteit binnen stapt. Hopelijk heeft die student op de meest optimale wijze kennisgemaakt met ‘mobile learning’ en zijn 21ste eeuws vaardigheden ontwikkelt, “onderwijs op maat” genoten en de sociale media optimaal ingezet om zichzelf te ontwikkelen. Is de universiteit daar op voorbereidt. Een studente in de zaal gaf aan dat de huidige universiteitsdocenten vrijwel geen gebruik maken van deze mogelijkheden om meer interactiviteit met de collegezaal te creëren. Dat zou volgens haar een eerste stap kunnen zijn.

Eerlijk gezegd had ik als coördinator van ons iPadproject nog niet eerder nagedacht over het type leerling wat we over 4 jaar afleveren. Is deze leerling anders als de leerling die nu de school verlaat?

Waarin zal deze leerling dan verschillen?

Zullen het leerlingen zijn , die
– Voortdurend online zijn en naar internet gaan
– Een breed scala aan vaardigheden hebben ontwikkeld om werk te presenteren op een rijke manier
– Altijd hun informatie, of cursusmateriaal beschikbaar willen hebben via een scala aan platformen
– Meer keuze-mogelijkheden gewend zijn
– Socialer zijn en veel meer gericht op samen ergens aan werken
– Behoefte hebben aan meer interactie en dynamiek in het leren.

Kun jij als lezer dit rijtje aanvullen? Dan graag een reactie hieronder!

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Een iPadgeneratie?

  1. Monique zegt:

    Het was een mooie lezing! Jammer alleen dat mijn collega je niet de rest van de UB heeft laten zien, bijvoorbeeld onze Learning Zone, die vol staat met computers en tablet- en laptopwerkplekken……(http://www.ru.nl/ubn/bibliotheeklocaties/centrale_bibliotheek/learning-zone/)
    Gauw een keer terugkomen! En zeker ook bij de bibliotheek van het Huygensgebouw!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s