Vragenlijst schoolbrede invoering van de iPads in 2014-2015

statistiekIn de aanloop naar het besluit over de inzet van de iPad in het komende jaar  is aan de docenten die les geven aan de vier iPadklassen  een vragenlijst voorgelegd.  Deze vragenlijst is door  29 van de 33 docenten ingevuld.

Uit de vragenlijst blijkt dat

  • 75% van de docenten van mening is dat de iPads (kunnen) bijdragen aan een meer (inter)actieve didactiek en meer variatie.
  • 75% van de docenten van mening is dat de iPads (kunnen) bijdragen aan meer differentiatie en personaliseren in leerstof, tempo, leerstijl. etc.
  • Ca. 50% van de docenten het er niet mee eens is dat de iPad eerder afleidt dan motiveert of stimuleert en ca. 40% hier neutraal in staat.
  • Ca. 55% ziet voldoende mogelijkheden om de iPad in te zetten en 25% van de docenten weet het nog niet.
  • Ca. 40% ziet een duidelijke meerwaarde van de iPad in de klassen; en ca. 40% weet dat (nog) niet, maar is ook niet negatief.
  • 55 % zou het een stap terugvinden als we zouden besluiten niet meer met de iPads te werken; ca. 30% staat hierin neutraal.
  • 50% vindt het een goede zaak als we besluiten schoolbreed te gaan en 25% staat hierin neutraal

Kortom:  het grootste deel  van de docenten staat voorzichtig positief tegenover de inzet van de iPads tot dusver en de schoolbrede invoering ervan in het komende schooljaar.

  • 20 van de 29 docenten hebben geen aanvullende opmerking gemaakt
  • Een docent merkt op dat we misschien te vroeg zijn; uitgevers hebben nog onvoldoende ingespeeld op de ontwikkeling en het is te veel gevraagd om zelf materiaal te ontwikkelen.
  • Een docent vraagt zich af of de iPad niet eerder belastend is voor leerlingen,  die veel baad hebben bij structuur en overzicht, dan een uitdaging.
  • Een docent is van mening dat het de concentratie ondermijnt en eerder verslavend werkt en oppervlakkigheid in de hand werkt.
  • Een docent vindt dat lesgeven zonder iPad ook moet kunnen en dat er een evenwicht gevonden moet worden.
  • Twee docenten geven aan positief gestemd te zijn en voldoende mogelijkheden te zien.
  • Twee docenten geven aan nieuwsgierig te zijn naar hoe het op de HAVO zal bevallen.
  • Een docent voelt zich beperkt door de iPad.

Procentuele uitsplitsing van de antwoorden is hier te vinden.

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in beleid, ervaringen, evaluatie, onderwijs. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vragenlijst schoolbrede invoering van de iPads in 2014-2015

  1. Pingback: Alle eerste klassers in 2014-2015 werken met een iPad | iPad in de klas Dominicus College

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s