Na twee weken iPad………

foto4Voor mij kan mijn eerste iPadjaar al niet meer kapot na twee weken. Niet dat ik dat verwacht had, maar het is leuk als het bevestigd wordt.
Ik ben de eerste weken meteen op zoek gegaan hoe ik op de een of andere manier met de hulp van de iPad en  met bepaalde apps mijn lessen net dat extra’s kon geven wat ik toch miste. Eigenlijk heb ik vooral met apps en tools geëxperimenteerd die er voor zorgden dat veel meer leerlingen betrokken raakten en zin hadden om mee te doen met het onderwijsleergesprek als in het verleden.  Of omdat ze actief mee moesten doen met de presentatie, of omdat iedereen gedwongen werd antwoord te geven op mijn vragen. De leerlingen merkten dat hun antwoorden veel meer als in het verleden een rol speelden in  het gesprek of de discussie. Ik heb mijn PowerPoint uit de eerste lessen omgezet in een Nearpod met polls, quizzen, video, combinatie- en rubriceeropdrachtten. Op het moment dat ik hun antwoorden deelde met de klas waren de leerlingen bijzonder actief en betrokken. De variatie in opdrachten hield iedereen  alert en iedereen deed mee.  De leerling die zijn oortjes was vergeten keek beteuterd naar een stukje les op zijn iPad  dat hij ging missen.  Hoewel er rond mijn PowerPoint altijd wel een geanimeerd gesprek ontstond over eigen inzichten en ervaringen, was het toch gauw een praatje bij een plaatje, als ik niet oppaste. Dat was bij de Nearpod wel anders. Het klassengesprek floreerde juist door de veelzijdige input.
Veel tools die ik gebruikte waren eigenlijk om uit te dagen, te verleiden tot uitspraken in de wetenschap dat iedereen meedeed.  Zo gebruikte ik Mentimeter om de mening van de leerlingen in de klas boven tafel te krijgen en het werkte. Het hielp  die enkele leerlingen met een zeer afwijkende mening toch om toe te lichten waarom hij er anders over dacht als de rest.  Het hielp uitersten met elkaar in discussie te brengen.  Het helpt om bij de start van de les iedereen op scherp te krijgen.  Ik heb TodaysMeet ingezet om  te weten te komen of leerlingen begrepen hoe Aristoteles tegen Geluk aan keek en verschillende visies of inzichten hierover van leerlingen met elkaar te bespreken.  Nadat de leerlingen even op internet gezocht hadden naar interessante uitspraken over Geluk en deze in hun groepje hadden besproken, moesten zij drie uitspraken die zij als groep waardevol vonden via Lino, een digitaal prikbord,  delen met de klas.  Behalve dat iedereen meedoet, heb ik als docent ook voortdurend zicht op de resultaten van de verschillende stappen; kan ik die vastleggen en later nog eens terugroepen.
Ik heb ze met de iPad in tweetallen foto’s laten maken rond de vraag ‘Wat betekent Geluk voor jou” ;  deze te voorzien van hun eigen uitspraken over geluk (met FrameArtist) en deze vervolgens te uploaden naar Flick.com om daarna hun uitwerking van de opdracht in een slideshow te delen en te bespreken met elkaar.  Een actieve, afwisselende les die heel snel interessant  materiaal opleverde om te bespreken. Leerlingen kunnen zich minder snel terugtrekken in de groep; iedereen moet meedoen,  want is in beeld en uiteindelijk wordt alles gedeeld en gepresenteerd. De komende les moeten zij een filmpje bekijken thuis over enkele filosofen. Ik zal de les starten met een Socrative. Ik hoop direct te kunnen zien wie het wel of niet begrepen heeft en waar extra uitleg nog nodig is; ik heb ook zicht op wie zich wel of niet goed voorbereid heeft.  Zonder dat ik me het vooraf realiseerde, bedacht ik later dat ik spontaan aan het flippen-met- de- klas was. In het verleden startte ik met het gezamenlijk kijken in de klas. Natuurlijk konden ze ook thuis op de computer naar de filmpjes kijken als voorbereiding, maar op de een of andere manier kwam ik daar niet op. Door de inzet van de iPad kom je soms plotseling tot een vanzelfsprekend hernieuwd inzicht.

En uiteindelijk gaat dit hele verhaal helemaal niet om die iPad, of die apps, maar om de lessen en onze gesprekken, of discussies, die intensiever en rijker zijn geworden. Het gaat om de didactische toepassing; niet om het gebruik van de iPad en zijn apps op zich.  Het ondersteunt het leren; de betrokkenheid,  het vermogen om te delen van ervaringen,  inzichten en kennis van zaken.  Dat moge duidelijk zijn en daar blijft de docent onmisbaar bij. Het proberen in te zetten van de iPad heeft bij mij ook het gevolg dat ik opnieuw weer eens kijkt naar  jarenlang vertrouwde (routine)didactiek en me opnieuw moet afvragen waarom ik bepaalde zaken doe. Dat kost tijd, maar is ook verfrissend.

Het is beslist wel fijn als je als docent ook een voorliefde hebt voor mooie technologische snufjes; je daarin wilt verdiepen en je je elke keer weer kunt verbazen over wat mogelijk is, dat maakt de ervaring nog mooier en dat helpt op zoek te gaan naar de mogelijkheden van de technologie. Dat is wel een voordeel.

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in Apps, ervaringen, handige tools, lesvoorbeeld en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

