Spelen met lucht: theater en ‘augmented reality’.

IMG_0496Spelen met lucht

Afgelopen week heeft een 2Atheneumklas meegedaan aan het project Spelen met lucht. In dit project werd theater verbonden met Nieuwe Media en werd aan een aantal scènes uit Romeo en Julia van Shakespeare een virtuele (digitale) dimensie gevoegd . Hierdoor werd het onzichtbare zichtbaar door de scène te scannen met je iPad of smartphone. Het was een zoektocht naar wat de nieuwe technologische toepassing  die bekend staat als augmented reality (AR) kan bijdragen aan de beleving van een theaterstuk en mogelijk zelfs “digitale ontroering”  kan veroorzaken. Het project vloeide voort uit een samenwerking tussen Grote Broer Kunsteducatie, Peer Producties, Edu Art en onze school.

Nadat de leerlingen een uitleg kregen over augmented reality en de mogelijkheden van Aurasma, de applicatie waarmee we de virtuele laag wilden maken, gingen de leerlingen aan de slag.  Ieder groepje kreeg een scène uit het verhaal.  Nadat  in een groepje uitgezocht was wat een interessante toevoeging, of gelaagdheid was aan een te spelen scène, zoals een flashback, een subtekst of  gedachte werd door een deel van het groepje dit in de vorm van een filmpje,  stop-motion of  gesproken tekst toegevoegd aan de scène.  Ondertussen gingen de anderen aan de slag met het dramatiseren van de scène. Na een dag hard werken werden de scènes door de hele school gespeeld en kon het publiek met smartphones en iPad in de hand de scènes bekijken. Het was duidelijk dat deze manier van kijken naar een voorstelling nog heel onwennig was, maar de pilot was veelbelovend. Half juni volgen de andere twee 2A-klassen.

Het hele project werd uitgevoerd met de iPad(mini).

 IMG_0512 (Small) IMG_0523 (Small)

Over iPadindeklas

deze site dient ter ondersteuning van het iPaddocententeam, leerlingen en hun ouders die bij de inzet van de iPad op het Dominicus College betrokken zijn. Coordinator: Joost de Laat Meer info: www.dominicuscollege.nl joost.delaat@dominicuscollege.nl
Dit bericht werd geplaatst in Apps, lesvoorbeeld en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s